Visar arbetsgivare som börjar på 'D' (3 st)

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Å Ä Ö Alla

  • Datainspektionen

    Om Datainspektionen

    Datainspektionen arbetar för att säkra den enskilda individens rätt till integritet i samhället.

    Datainspektionen är en myndighet som genom sin tillsynsverksamhet ska bidra till att behandlingen av personuppgifter inte leder till otillbörliga intrång i enskilda individers personliga integritet. På dessa sidor kan du bland annat läsa mer om vilka mål myndigheten har, hur vi arbetar och hur du kommer i kontakt med oss.

    Hela ditt liv registreras uppgifter om dig. I skolan, på banken, på jobbet, när du handlar, när du reser, när du går till doktorn, när du tar en försäkring eller lånar böcker på biblioteket. Och många forskare vill sammanställa data om dig. Ditt privata område kan också beröras när uppgifter om dig publiceras på internet.

    Hela ditt liv registreras uppgifter om dig

    Registrering och behandling av personuppgifter är på många områden nödvändig för en fungerande verksamhet, men du har rätt till en fredad zon. Det står till och med inskrivet i grundlagen att du ska skyddas mot att din personliga integritet kränks genom att uppgifter om dig databehandlas. Hur det skyddet ska se ut beskrivs mer i detalj i andra lagar och det är vi på Datainspektionen som har fått uppgiften att verka för att skyddet fungerar.

    Till exempel får man bara registrera uppgifter om dig för bestämda ändamål som inte får ändras i efterhand, du ska få information om behandlingen och du har rätt att kontrollera att uppgifterna är korrekta och felaktigheter ska rättas. Läs mer under Lagar & regler.

    Vi verkar som en motkraft mot obefogad registrering. Vi utbildar och informerar de som behandlar personuppgifter. Vi kontrollerar att man följer lagarna och påverkar så att nya lagar får regler som skyddar integriteten. Vi sköter kontakter i ett ökande internationellt samarbete. Vi ger råd och sprider kunskap. Här på vår webbplats kan du läsa hur vi arbetar.

    Varje dag får vi mängder av förfrågningar. Det är företag, myndigheter och organisationer som vill veta vilka krav lagarna ställer på dem och hur de ska göra rätt. Det är också enskilda människor som hör av sig till oss som vill kunna tillvarata sina rättigheter. Vi har en upplysningstjänst där jurister besvarar frågor per telefon och via e-post. På den här webbplatsen hittar du all basinformation och nyheter inom vårt område. Här kan du också kostnadsfritt ladda ner våra skrifter i digital form eller beställa tryckta versioner. Fyra gånger per år ger vi ut en gratis tidning (Integritet i fokus) med artiklar, notiser och kommentarer. Press, radio och TV visar stort intresse för våra områden. Vi arrangerar också kurser, seminarier och större konferenser om aktuella frågor. I mån av tid gästföreläser våra specialister hos myndigheter, företag och organisationer runt om i landet.

    I samband med inspektioner bistår våra handläggare med råd till de som registrerar personuppgifter. Vi dokumenterar ibland resultaten av vissa tillsynsprojekt i rapporter som vi sprider till berörda och medierna. Det händer ofta att representanter från myndigheter och företag, både svenska och utländska, besöker oss för att diskutera sina specifika personuppgiftsproblem.

    Vad gör vi inte?

    Datainspektionen får ofta frågor och anmälningar om områden som inte tillhör vårt verksamhetsområde. På den här sidan kan du veta mer om sådant som vi inte har hand om:

    Det här gör Datainspektionen inte

    Läs mer !
  • Diskrimineringsombudsmannen

    Diskrimineringsombudsmannen (DO) är en statlig myndighet som arbetar mot diskriminering och för allas lika rättigheter och möjligheter. Det gör myndigheten främst genom att se till att diskrimineringslagen följs. Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering som har samband med kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

    DO övervakar också att föräldraledighetslagen följs och att föräldralediga inte blir sämre behandlade på jobbet.

    Regeringen utser chefen för myndigheten, som också kallas för Diskrimineringsombudsman. Diskrimineringsombudsmannen heter Agneta Broberg.

    DO bildades den 1 januari 2009 genom att de fyra dåvarande ombudsmännen mot diskriminering slogs ihop. Jämställdhetsombudsmannen (JämO) hade hand om könsdiskriminering, Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO) övervakade diskriminering som hade samband med etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, Handikappombudsmannen (HO) hade hand om diskriminering som hade samband med funktionsnedsättning och Ombudsmannen mot diskriminering på grund av sexuell läggning (HomO) övervakade att lagar om diskriminering på grund av sexuell läggning följdes.

    DO:s verksamhet

    DO har ett anslag på cirka 93,8 miljoner kronor för år 2012. DO har cirka 90 anställda.

    DO ser till att diskrimineringslagen och föräldraledighetslagen följs. DO arbetar också övergripande mot diskriminering i samhället i enlighet med lagen om Diskrimineringsombudsmannen. 

    Länk till lagarna

    Detta ingår i DO:s uppgifter:

    Anmälningar

    DO tar emot anmälningar om de förbud mot diskriminering och trakasserier som finns i diskrimineringslagen. DO tar även emot anmälningar från föräldralediga som anser att de blivit sämre behandlade i samband med föräldraledighet.

    DO kan driva ett ärende om diskriminering i domstol eller, i vissa fall då rättsläget bedöms som klart, till en förlikning mellan anmälaren och den anmälda parten. DO driver alltså inte alla ärenden rättsligt men din anmälan är alltid ett viktigt underlag för oss i vårt övergripande arbete mot diskriminering.

    Läs mer om hur DO beslutar vilka ärenden som ska utredas och drivas

    Granskningar

    DO kan också utöva tillsyn genom att granska hur arbetsgivare, högskolor och skolor lever upp till diskrimineringslagens krav på åtgärder för att förebygga diskriminering. Det gör DO genom granskningar av planer för lika rättigheter och möjligheter, jämställdhetsplaner och likabehandlingsplaner.

    Information och opinion 

    I DOs uppdrag ingår också att sprida kunskap och information om förbuden mot diskriminering, både till dem som riskerar att diskriminera och till dem som riskerar att diskrimineras. Genom olika medvetandehöjande insatser ska DO se till att alla människor känner till sina rättigheter.

    DO har även en uppgift att uppmärksamma och skapa debatt kring frågor som rör mänskliga rättigheter. I uppdraget ingår också ett särskilt ansvar att följa ny forskning och den internationella utvecklingen på området mänskliga rättigheter och diskriminering.

    Förebygga diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter för alla

    DO har kontakter med myndigheter, företag, enskilda och organisationer för att förebygga diskriminering.

    DO gör analyser, föreslår lagändringar, skriver rapporter och uppmärksammar beslutsfattare på diskriminerande strukturer.

    Myndigheten utbildar också arbetsgivare, fackliga organisationer och civila samhället i förebyggande arbete mot diskriminering.

    DO utvecklar metoder för att till exempel upptäcka, kartlägga och förebygga diskriminering, samt annat material till hjälp för till exempel arbetsgivare eller utbildningsanordnare.

    Läs mer !
  • Domarnämnden

    Domarnämnden

    Domarnämnden är en statlig myndighet som har till främsta uppgift att lämna förslag till regeringen i ärenden om utnämning av ordinarie domare eller hyresråd. Nämnden ska också bedriva ett aktivt och långsiktigt arbete för att tillgodose rekryteringsbehovet av ordinarie domare.

    Nämnden består av nio ledamöter och utser inom sig en ordförande och en vice ordförande. För varje ledamot finns det en personlig ersättare. Nämnden sammanträder minst en gång per månad, med undantag för juli då nämnden normalt inte sammanträder alls. En företrädare för Domstolsverket har rätt att närvara och yttra sig vid nämndens sammanträden. Dagar och tider för nämndens sammanträden bestäms årsvis.

    Vid Domarnämnden finns det ett kansli med en kanslichef, två föredragande och två administratörer. Kanslichefen ansvarar för den dagliga verksamheten i Domarnämnden samt leder och fördelar arbetet vid kansliet. Om du har frågor om din ansökan, Domarnämndens arbete eller domaryrket i allmänhet, är du välkommen att kontakta Domarnämndens kansli.

    Postadress:
    Box 2330
    103 18 Stockholm

    Besöksadress:
    Birger Jarls Torg 5

    - See more at: http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Domarnamnden/#sthash.ShMCaEeO.dpuf

    Domarnämnden

    Domarnämnden är en statlig myndighet som har till främsta uppgift att lämna förslag till regeringen i ärenden om utnämning av ordinarie domare eller hyresråd. Nämnden ska också bedriva ett aktivt och långsiktigt arbete för att tillgodose rekryteringsbehovet av ordinarie domare.

    Nämnden består av nio ledamöter och utser inom sig en ordförande och en vice ordförande. För varje ledamot finns det en personlig ersättare. Nämnden sammanträder minst en gång per månad, med undantag för juli då nämnden normalt inte sammanträder alls. En företrädare för Domstolsverket har rätt att närvara och yttra sig vid nämndens sammanträden. Dagar och tider för nämndens sammanträden bestäms årsvis.

    Vid Domarnämnden finns det ett kansli med en kanslichef, två föredragande och två administratörer. Kanslichefen ansvarar för den dagliga verksamheten i Domarnämnden samt leder och fördelar arbetet vid kansliet. Om du har frågor om din ansökan, Domarnämndens arbete eller domaryrket i allmänhet, är du välkommen att kontakta Domarnämndens kansli.

    Postadress:
    Box 2330
    103 18 Stockholm

    Besöksadress:
    Birger Jarls Torg 5

    - See more at: http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Domarnamnden/#sthash.ShMCaEeO.dpuf

    Domarnämnden är en statlig myndighet som har till främsta uppgift att lämna förslag till regeringen i ärenden om utnämning av ordinarie domare eller hyresråd. Nämnden ska också bedriva ett aktivt och långsiktigt arbete för att tillgodose rekryteringsbehovet av ordinarie domare.

    Nämnden består av nio ledamöter och utser inom sig en ordförande och en vice ordförande. För varje ledamot finns det en personlig ersättare. Nämnden sammanträder minst en gång per månad, med undantag för juli då nämnden normalt inte sammanträder alls. En företrädare för Domstolsverket har rätt att närvara och yttra sig vid nämndens sammanträden. Dagar och tider för nämndens sammanträden bestäms årsvis.

    Vid Domarnämnden finns det ett kansli med en kanslichef, två föredragande och två administratörer. Kanslichefen ansvarar för den dagliga verksamheten i Domarnämnden samt leder och fördelar arbetet vid kansliet. Om du har frågor om din ansökan, Domarnämndens arbete eller domaryrket i allmänhet, är du välkommen att kontakta Domarnämndens kansli.

    Postadress:
    Box 2330
    103 18 Stockholm

    Besöksadress:
    Birger Jarls Torg 5

    - See more at: http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Domarnamnden/#sthash.ShMCaEeO.dpuf

    Domarnämnden är en statlig myndighet som har till främsta uppgift att lämna förslag till regeringen i ärenden om utnämning av ordinarie domare eller hyresråd. Nämnden ska också bedriva ett aktivt och långsiktigt arbete för att tillgodose rekryteringsbehovet av ordinarie domare.

    Nämnden består av nio ledamöter och utser inom sig en ordförande och en vice ordförande. För varje ledamot finns det en personlig ersättare. Nämnden sammanträder minst en gång per månad, med undantag för juli då nämnden normalt inte sammanträder alls. En företrädare för Domstolsverket har rätt att närvara och yttra sig vid nämndens sammanträden. Dagar och tider för nämndens sammanträden bestäms årsvis.

    Vid Domarnämnden finns det ett kansli med en kanslichef, två föredragande och två administratörer. Kanslichefen ansvarar för den dagliga verksamheten i Domarnämnden samt leder och fördelar arbetet vid kansliet. Om du har frågor om din ansökan, Domarnämndens arbete eller domaryrket i allmänhet, är du välkommen att kontakta Domarnämndens kansli.

    Postadress:
    Box 2330
    103 18 Stockholm

    Besöksadress:
    Birger Jarls Torg 5

    - See more at: http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Domarnamnden/#sthash.ShMCaEeO.dpuf

    Domarnämnden är en statlig myndighet som har till främsta uppgift att lämna förslag till regeringen i ärenden om utnämning av ordinarie domare eller hyresråd. Nämnden ska också bedriva ett aktivt och långsiktigt arbete för att tillgodose rekryteringsbehovet av ordinarie domare.

    Nämnden består av nio ledamöter och utser inom sig en ordförande och en vice ordförande. För varje ledamot finns det en personlig ersättare. Nämnden sammanträder minst en gång per månad, med undantag för juli då nämnden normalt inte sammanträder alls. En företrädare för Domstolsverket har rätt att närvara och yttra sig vid nämndens sammanträden. Dagar och tider för nämndens sammanträden bestäms årsvis.

    Vid Domarnämnden finns det ett kansli med en kanslichef, två föredragande och två administratörer. Kanslichefen ansvarar för den dagliga verksamheten i Domarnämnden samt leder och fördelar arbetet vid kansliet. Om du har frågor om din ansökan, Domarnämndens arbete eller domaryrket i allmänhet, är du välkommen att kontakta Domarnämndens kansli.

    Postadress:
    Box 2330
    103 18 Stockholm

    Besöksadress:
    Birger Jarls Torg

    Läs mer !