Avesta kommun

Lärare i fritidshem/fritidspedagog med arbetslagsledaransvar

Om arbetsplatsen

Det är något speciellt med Avesta!

Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas och får ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

 

Skogsbo skola är en F-6 skola med ca 380 elever. Skolan ligger strax utanför centrala Avesta. På skolan arbetar vi aktivt med att skapa goda förutsättningar för lärande, genom att erbjuda en trygg lärandemiljö och undervisning av god kvalitet, såväl i skolan som på fritidshemmet. Vi är partnerskola med Högskolan Dalarna vilket innebär att vi tar emot lärarstudenter varje termin, något som bidrar till vår vetenskapliga grund och utveckling av vår verksamhet.

 

All undervisning på skolan ska genomsyras av våra tre ledord: glädje, arbetsro och utmaningar, för att ge alla elever möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar.

 

 

Arbetsuppgifter

Du ansvarar för att planera, genomföra och utvärdera undervisning på fritids i enlighet med Lgr11 och övriga styrdokument. Du ansvar även för att samverka med kollegor, elever, vårdnadshavare och andra relevanta aktörer för att skapa en trygg och utvecklande miljö för eleverna.

 

I arbetsuppgifterna ingår planering, genomförande och utvärdering av undervisning på fritids, såväl enskilt, som i samarbete med arbetslaget och andra kollegor. Du är arbetslagsledare för en av våra fritidshemsavdelningar och driver utvecklingen av fritidshemsverksamheten på hela skolan tillsammans med skolledning och kollegor i ledningsgruppen för fritidshem.

 

Exempel på undervisning på fritidshemmet kan vara skapande, utforskande eller fysiska aktiviteter såväl utomhus som inomhus. Genom undervisningen på fritidshemmet ges eleverna möjligheter att lära på andra sätt än i skolan, och att tillämpa kunskaper i praktiken. Att arbeta för elevers sociala utveckling är ett fokusområde på fritidshemmen. Eftersom arbetsuppgifterna ofta består av ett aktivt deltagande i de aktiviteter som organiseras, bör du vara i god fysisk form.

 

Under skoltid har du olika arbetsuppgifter beroende på din kompetens och behoven i arbetslaget. Exempel på arbetsuppgifter är att vara rastvärd, ansvara för att stötta individer/grupper av elever i klassrumssituationen.

 

Du verkar för att skapa en miljö där alla elever kan lyckas utifrån sina förutsättningar. I samråd med elevhälsoteamet arbetar du även för att relevanta åtgärder sätts in för elever i behov av ytterligare stöd.

 

Du ansvarar för att skapa och upprätthålla goda relationer med elever, kollegor och vårdnadshavare. I arbetsuppgifterna ingår löpande kontakt med vårdnadshavare. Du ansvarar även för att ha en god överblick och omsorg över elevernas tid på fritidshemmet samt deras sociala situation, vilket kan innebära kontakt med andra myndigheter och instanser.

 

Övriga arbetsuppgifter som kan förekomma:

• Beställning av läromedel och liknande i samarbete med arbetslag

• Pedagogiska luncher

• Viss undervisning i klass, beroende på din kompetens

 

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har förmågan att leda och motivera, samt skapa en trygg och lärorik miljö med delaktiga elever. Ditt ledarskap kännetecknas av tydlighet, struktur och initiativtagande, samt en förmåga att entusiasmera elever till att delta i aktiviteter. Din förmåga att leda andra vuxna är även avgörande då du förväntas ta ett stort ledaransvar gentemot kollegor i arbetslagsledarrollen och utvecklingen av verksamheten.

 

För att arbetet ska vara framgångsrikt behöver du ha en god samarbetsförmåga och vara relationsskapande, då goda relationer med såväl elever, vårdnadshavare som kollegor är grundläggande för arbetet. Du är trygg, stabil, har självinsikt och skiljer på det personliga och professionella.

 

Du förstår vikten av att arbeta mot skolans och fritidshemmets övergripande mål och följa uppsatta rutiner, riktlinjer och beslut. Du arbetar lojalt för verksamhetens bästa genom att du har en helhetssyn på verksamheten.

 

Lärare i fritidshemsexamen, fritidspedagogexamen är avgörande för tillsättning av tjänsten. Utan sådan examen kan endast en visstidsanställning bli aktuell.

 

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i arbetslag samt av undervisning på fritidshem. Du behöver även ha en god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift samt vara i en god fysisk form då arbetsuppgifterna ofta består av såväl dokumentation som ett aktivt deltagande i aktiviteter i samspel med eleverna.

 

Ingen erfarenhet krävs

 

 

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde: 2020-08-03

Referensnummer: A954725/2020

 

 

Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

 

Varmt välkommen med din ansökan!

 

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

 

 

Sista ansökningsdag

2020-05-27

 

Arbetsplats

Avesta kommun

 

Kommun

Avesta

 

Yrkeskategori

Lärare i fritidshem/Fritidspedagog

 

Anställningsform

Tillsvidareanställning

 

Omfattning

Heltid

 

Antal tjänster

1

 

Kontakt

Sara Eriksson

Rektor

0226-645161

sara.eriksson@avesta.se

 

Facklig företrädare

Fackliga företrädare

www.avesta.se/fackliga-organisationer

 

 

Ansök nu 

 

 

Sista ansökningsdag : Om 10 timmar . Arbetsort : Avesta . Publicerat : 14 maj

Kategorier : Fritidspedagoger Grundskollärare Offentliga jobb Pedagogik Lärare för yngre åldrar


Senaste jobben från Avesta kommun

Alla jobb hos Avesta kommun

Liknande jobb Lärare i fritidshem/fritidspedagog med arbetslagsledaransvar