Avesta kommun

Handläggare inom socialtjänsten

Om arbetsplatsen

Det är något speciellt med Avesta!

Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för att vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

 

Omsorgsförvaltningen arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns IFO, LSS-verksamhet, socialpsykiatri, hälso- och sjukvård, hemtjänst och särskilda boenden. Här arbetar ca 800 medarbetare som dygnet runt finns till för våra målgrupper.

 

Inom socialtjänsten finns IFO med vuxen, barn och familj samt försörjningsstöd. Vi arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna. Vi söker nya metoder och utvecklar intern och extern samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter.

 

 

Arbetsuppgifter

Alkoholhandläggning innefattar ungefär 50 % av tjänsten. Arbetsuppgifter som ingår i denna del är att utreda lämplighet för tillstånd av alkoholservering och försäljningstillstånd för tobak. Detta innebär att samla in, analyser och sammanställa remissvar från berörda instanser. För att sedan skapa kvalitativa beslutsunderlag som omsorgsstyrelsen kan fatta ett beslut utifrån. I arbetsuppgifterna ingår även tillståndsbesök hos befintliga tillståndshavare. Dessa besök sker både dag- och kväll/nattetid och görs alltid tillsammans med andra kollegor.

 

Övrig del av tjänsten kommer du arbeta som handläggare med inriktning boende som bistånd. Konkret innebär det att du är den handläggare som utreder och bedömer medborgarnas rätt till stöd till boendekontrakt som tillhandahålls av socialtjänsten. För att klara av detta arbete krävs det både medborgarkontakter och kontakt med kommunens hyresvärdar.

 

Stor del av ditt arbete består av kommunikation och möten med klienter och berörda i ärendehanteringen. Du kommer även ha löpande kontakt med berörda externa myndigheter såsom skatteverket, kronofogdemyndigheten, försäkringskassan och liknande. I arbetsuppgifterna ingår att hålla sig uppdaterad i gällande lagstiftning rörande tjänstens alla olika delar.

 

 

Kvalifikationer

Vi söker dig med lämplig högskoleutbildning för ämnet såsom socionom eller jurist, eller alternativ utbildningsbakgrund som arbetsgivaren anser likvärdig. Har du dessutom kunskap eller utbildning inom företagsekonomi eller erfarenhet av detsamma är detta meriterande. Tidigare erfarenhet av alkoholhandläggning och kunskaper om alkohol- och tobakslag är starkt meriterande.

 

Myndighetshandläggning är varierande och du har förmågan att snabbt ställa om eller ha många ärenden igång samtidigt. Du har förmåga att själv planera och prioritera arbetet du har framför dig och leverera inom de satta tidsramarna. För att handläggningen ska bli effektiv och korrekt, krävs att du är noggrann och kan analysera information på ett bra sätt. Du är tydlig och har lätt för att kommunicera med olika människor, både dem som ärendet berör men också med övriga parter som är involverade i beslutsprocessen.

 

Erfarenhet från den kommunala beslutsprocessen är meriterande. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv och känner dig trygg i att kunna fatta och stå för dina beslut.

 

Dokumentation och kommunikation är en stor del av ditt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift. Du har goda datakunskaper och kan producera utredningsunderlag och välskrivna dokument. Vi använder systemen AlkT och OL2, erfarenhet från dessa är meriterande.

 

 

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde enligt överenskommelse.

Referensnummer: C102247/2022

 

 

Övrigt

Vi inom Avesta Kommun månar om våra anställda. Du som medarbetare på Avesta kommun har möjlighet att använda både friskvårdstid och ett friskvårdsbidrag, du har fri tillgång till personalgym, upp till 30 fria bad i något av kommunens badhus varje år samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

 

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

 

Varmt välkommen med din ansökan!

 

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

 

 

Sista ansökningsdag

2022-10-02

 

Arbetsplats

Avesta kommun

 

Kommun

Avesta

 

Yrkeskategori

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

 

Anställningsform

Tillsvidareanställning

 

Omfattning

Heltid

 

Antal tjänster

1

 

Kontakt

Jimmy Stenberg

Enhetschef

0226-645819

jimmy.stenberg@avesta.se

 

Facklig företrädare

Kontaktuppgifter till din fackliga representant se:

www.avesta.se/fackliga-organisationer

 

 

Ansök nu 

 

 

Sista ansökningsdag : 2 oktober . Arbetsort : Avesta . Publicerat : 20 september

Kategorier : Juridik Offentliga jobb Samhälls- & Beteendevetenskap


Senaste jobben från Avesta kommun

Alla jobb hos Avesta kommun

Liknande jobb Handläggare inom socialtjänsten