Östersunds kommun

Kommunvägledare till svarsgruppen socialt stöd och vård, Kundcenter

Anställningsform

Tillsvidareanställning

Omfattning

Heltid

Sista ansökningsdag

2025-08-31

 

Kommunvägledare till svarsgruppen socialt stöd och vård, Kundcenter

Medborgarservice är en del av Kommunledningsförvaltningen och består av Kundcenter och Internservice. Kundcenters verksamhetsidé är att göra det enklare för medborgarna att komma i kontakt med kommunen för att få svar på sina frågor eller lämna synpunkter. Nu söker Kundcenter en ny kollega till svarsgruppen som jobbar med Socialt stöd och vård.  

 

Totalt har sektor Medborgarservice runt 40 medarbetare, varav cirka 25 personer har arbetsplats Kundcenter. Våra öppettider är måndag till fredag 08.00 – 17.00.  

 

Ditt nya jobb 

Arbetet innebär att du möter medborgare främst i telefon, men även via e-post, på webben samt i personliga möten. Du ger kunderna korrekta och sakliga svar. Vissa samtal är väldigt långa, men många samtal är rena kopplingssamtal där du hjälper kunden att komma till rätt person inom vår organisation. Arbetet handlar om att ha kunden i fokus och på ett professionellt sätt hålla ärendena korta så att du snabbt kan hjälpa nästa kund. Tempot är bitvis mycket högt.  

 

Du arbetar i grupp tillsammans med andra kommunvägledare. Du sitter i ett kontorslandskap med kollegorna nära till hands för stöd och rådgivning. I huvudsak arbetar du med telefon och dator som arbetsredskap, där du under pågående samtal skriver in uppgifter, söker information i olika system etc. Det förekommer även andra administrativa uppgifter.  

 

För Socialt stöd och vård är många frågeställningar mer djupgående, detta gäller till exempel orosanmälningar, ekonomiskt bistånd, fakturafrågor samt ansökan om vård. Vi tar även emot en del besök, främst från personer som söker ekonomiskt bistånd. Kundcenter hanterar även en hel del administration inklusive posthantering åt Social- och arbetsmarknadsförvaltningen.  

 

Kundcenter arbetar på uppdrag av övriga förvaltningar inom kommunen. Det innebär att vår verksamhet påverkas av nästan allt förändringsarbete som sker på förvaltningarna, vilket i sin tur innebär att arbetet och arbetsuppgifterna ständigt förändras - ibland med ganska kort framförhållning.   

 

Din kompetens 

Krav 

* Du har en personlig mognad och en positiv attityd. Du får höra från din omgivning att du ger energi och sprider glädje. Du uttrycker dig tydligt och gillar att själv ta tag i och lösa olika problem när de dyker upp. 

 

* Du är självklart proffs på bemötande, älskar att hjälpa till och ge service och sätter alltid kunden eller medborgaren i centrum.  

 

* Du har lätt att samarbeta med olika typer av människor – även de som inte riktigt beter sig som du själv gör. Du trivs i en organisation där du nästan aldrig på förhand kan planera din dag, utan där förändringar, flexibilitet och utveckling tillhör vardagen.  

 

* Du har en förmåga att själv prioritera och fokusera på det som är viktigast för stunden.  

 

* Du tycker det är spännande med ny teknik och har lätt att lära dig olika it-system. Du kan arbeta med dator och telefon samtidigt. Du har erfarenhet av informationssökning på internet och kan hantera sociala medier.  

 

* Du har mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift and you don´t hesitate to answer a call in english. Samiska i tal och skrift är meriterande. 

 

* För tjänsten i svarsgruppen Socialt stöd och vård krävs det att du har en personlig läggning som gör att du på ett professionellt sätt kan och vill hjälpa socialt utsatta personer, till exempel personer som behöver ekonomisk hjälp eller personer som kan ha alkohol-/drogproblem eller psykiska besvär. 

 

Meriterande 

* Det är meriterande om du har erfarenhet från kundtjänstarbete via telefon. Med det menar vi att du pratat i telefon med kunder eller medborgare huvuddelen av din arbetsdag. Beskriv detta noggrant i ditt personliga brev.  

 

* Det är meriterande om du har utbildning inom och/eller har jobbat med socialt stöd. Beskriv detta noggrant i ditt personliga brev. 

 

Vi kommer att fästa stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vid rekryteringen kommer vi att använda oss av rekryteringstest samt arbetsprover.  

 

Så går rekryteringen till

Intervjuer kan ske löpande. Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.

 

Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

 

Vad erbjuder vi?

Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html 

 

Om Kommunledningsförvaltningen

I arbetet för ett bättre Östersund har demokrati och utveckling en avgörande roll. Inom Kommunledningsförvaltningen arbetar vi bland annat med medborgarservice och demokratiska uppdrag kopplat till politiken. Här finns också våra näringslivsutvecklare, ekonomer, HR-konsulter, kommunikatörer, IT och administratörer med flera.

 

Upplysningar

Agneta Nilsson

Sektorchef Medborgarservice

063-14 44 34

Robert Engman

Facklig representant Vision

070-348 58 54

 

 

Ansök nu 

 

Sista ansökningsdag : 31 augusti . Arbetsort : Östersund . Publicerat : För 10 timmar sedan

Kategorier : Kontor & Administration Kundservice Offentliga jobb


Senaste jobben från Östersunds kommun

Alla jobb hos Östersunds kommun

Liknande jobb Kommunvägledare till svarsgruppen socialt stöd och vård, Kundcenter