Avesta kommun

Förskollärare Prästkragen

Sista ansökningsdag:

2024-11-03

 

Arbetsplats:

Avesta kommun

 

Kommun:

Avesta

 

Yrkeskategori

Lärare i förskola/Förskollärare

 

Anställningsform:

Tillsvidareanställning

 

Omfattning:

Heltid

 

Antal tjänster:

1

 

Kontakt

Titti Juhlin

Rektor Avesta centrala förskoleområde 1

titti.juhlin@avesta.se

 

Om arbetsplatsen

Det är något speciellt med Avesta!

 

Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Det är kraften från människorna som gör Avesta unikt. Tillsammans bygger vi Avestas framtid vill du vara med?

 

Arbetsuppgifter

ÖVERGRIPANDE MÅL FÖR FÖRSKOLAN:

 

Erbjuda en trygg miljö som gynnar varje barns utveckling samt att göra varje barn så förberedd som möjligt inför nästa steg i deras utbildning. Förskollärare arbetar med att utmana de yngre barnens lärande och utveckling fram till att de börjar i grundskolan. Uppdraget handlar om att bidra till att barnen får möjlighet att utvecklas genom lust och lärande.

 

ANSVARSOMRÅDEN FÖR FÖRSKOLLÄRAREN:

 

* Att ge varje barn, utifrån dennes förutsättningar, möjlighet att utvecklas såväl kunskapsmässigt som socialt.

 

* Ser till att varje enskilt barn får utmaningar som passar deras ålder, erfarenheter och kunskaper

 

* Att ge varje barn en stimulerande lärandemiljö, använda sig av de miljöer och digitala verktyg som finns tillgängliga

 

* Pedagogiskt ansvar att planera, genomföra och följa upp undervisningen i enlighet med läroplanen ; Lpfö18 och de mål som finns för verksamheten

 

* Att vara en trygghetsperson för barnen och förebild då barn lär av varandra och i samspel med andra människor lär de sig ta ansvar.

 

ARBETSUPPGIFTER:

* I det dagliga arbetet med barnen ingår bland annat lek, samtal, sång, drama och bild.

* Arbeta enligt gällande rutiner för målplansarbete.

* Arbeta med barn i grupp med läroplanen som bas och ICDP.

* Planera, genomföra och utvärdera: Enskilt och i samarbete med kollegor

* Individanpassa utbildningen utifrån barnens behov, förutsättningar och tidigare erfarenheter.

* Pedagogisk dokumentation.

* Dagliga möten/kontakt med vårdnadshavare, genomför utvecklingssamtal, och ansvarar för att genomföra föräldramöten

* Ha en god överblick och omsorg över barnens dag och sociala situation.

* Samverka med kollegor, vårdnadshavare, myndigheter och andra eventuella kontaktpersoner runt barnet.

* Ta ansvar för sin egen utveckling

* Bidra till förskolans utveckling

* Övriga arbetsuppgifter som kan förekomma är exempelvis: sitta på golvet, vara ute, vara inne, vid matsituation, vid blöjbyten, vid hygiensituationer och vila, du ska kunna lyfta och bära barn vid behov.

* Arbetet utförs i arbetslag tillsammans med barnskötare och andra förskollärare.

 

Kvalifikationer

Utbildning: Förskollärarutbildning och legitimation - Krav

Slutförd och godkänd förskollärarutbildning = krav för tillsvidareanställning

 

För visstidsanställning prioritering enligt följande:

1) Högskoleutbildning inom området/områdena man ska undervisa i

2) Pedagogisk högskoleutbildning

3) Erfarenhet av pedagogiska situationer, kanske som arbete som pedagog alte...

 

Kunskap: IT/digitala verktyg - Krav

 

Tillräcklig kunskap för att hantera de digitala verktyg och system som krävs för det dagliga arbetet (Office 365, surfplattor och dylikt), men även ha ett intresse för digitala läromedel och utvecklingsmöjligheter inom området

 

Kunskap: språklig svenska - Krav

 

Ha ett nyanserat språk, ett ordförråd som gör att man kan kommunicera väl både skriftligt och muntligt

 

Övrigt: Vara med på barnens nivå - Krav

 

Du ska vara nära barnet på barnets nivå; sitta på golvet, vara ute, vara inne, vid matsituation, vid blöjbyten, vid hygiensituationer och vila, du ska kunna lyfta och bära barn vid behov.

 

Erfarenhet: arbete i förskoleverksamhet - Meriterande

Erfarenhet av arbete i barngrupp som förskollärare eller barnskötare

 

Kunskap: Didaktiskt kompetens - Meriterande

 

Förmåga att kunna lära ut och vara kunnig inom de olika arbetsområdena, årlig plan mot diskriminering och kränkande behandling, vi lyfter språket i Avesta projektet där bland annat Bornholmsmodellen ingår etc.

 

Kunskap: Ledarskapskompetens - Meriterande

 

Om förskolläraren inte har ledarskapskompetens fullt ut ska den bedömas ha potential att utveckla det.

 

Med ledarskapskompetens menar vi att förskolläraren kan:

* skapa ordning, reda och tydlighet i kombination med att vara lyhörd och visa omtanke.

* agera som en vuxen förebild och har ett gott omdöme.

* reflektera över sitt eget ledarskap och se sina styrkor och utvecklingsområden.

* ta ansvar för att anpassa ledarskapet utifrån olika barnens och arbetsgruppens behov.

 

Kunskap: ICDP - vägledande samspel - Önskvärt

Avesta Kommun arbetar aktivt med Vägledande samspel (ICDP) på förskolan.

 

 

 

2.1 Samarbetsförmåga - Krav

 

Arbetar bra med andra människor. Relaterar sig till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.

 

2.2 Relationsskapande - Krav

 

Är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Skapar kontakter och underhåller relationer.

 

1.01 Personlig mognad - Krav

Är trygg, stabil och har självinsikt. Ser relationer i sitt rätta perspektiv,

 

skiljer på det personliga och det professionella. Förhåller sig på ett sätt som är anpassat till situationen.

 

Utvärderas bäst genom vad kandidaten förmedlar i intervjusituationen och genom att intervjuaren tar ställning till kandidatens känslomässiga stabilitet, kandidatens förmåga att se sin roll i olika situationer och kandidatens förmåga att förhålla sig till och reflektera över saker på ett adekvat sätt.

 

2.5 Pedagogisk insikt - Krav

 

Har god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Anpassar sättet att förmedla sitt budskap till mottagaren.

 

2.9 Kulturell medvetenhet - Krav

 

Värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar en själv och andra. Har förmåga att ta med detta i beräkningen när beslut fattas och handlingssätt väljs.

 

4.1 Strukturerad - Krav

 

Planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Sätter upp och håller tidsramar.

 

1.08 Mål- och resultatorienterad - Meriterande

 

Arbetar mot mål och fokuserar på resultat. Styrs av mål- och resultattänkande i prioriteringar, planering och agerande. Förändrar sin inriktning när målen ändrar sig.

 

1.04 Initiativtagande - Önskvärt

Tar initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat.

 

3.5 Omdöme - Önskvärt

 

Gör korrekta avvägningar och prioriteringar. Väger samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

 

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

 

Omfattning: Heltid

 

Tillträde enligt överenskommelse.

 

Referensnummer: C214456/2024

 

Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

 

Varmt välkommen med din ansökan!

 

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

 

 

Ansök nu

 

Sista ansökningsdag : 3 november . Arbetsort : Avesta . Publicerat : För 6 timmar sedan

Kategorier : Förskollärare Offentliga jobb Pedagogik


Senaste jobben från Avesta kommun

Alla jobb hos Avesta kommun

Liknande jobb Förskollärare Prästkragen