Avesta kommun

Byggnadsinspektör

Om arbetsplatsen

Det är något speciellt med Avesta!

 

Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också pannben och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi växer och utvecklas. Vi ska bli 25000 invånare och ha ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid – vill du vara med?

 

Västmanland-Dalarna miljö- och byggförvaltning är en sammanslagning av Avestas, Fagerstas och Norbergs miljö- och byggförvaltningar. Den gemensamma förvaltningen, med Avesta som värdkommun, har verkat sedan januari 2006. Förvaltningen lyder under en kommungemensam politisk nämnd, V-Dala miljö- och byggnadsnämnd med representation från alla tre kommuner. Från den gemensamma förvaltningen med enheterna plan & bygg, miljö, kart & mät samt administration verkar förvaltningen i en region med drygt 42 000 invånare. Förvaltningen står inför spännande utmaningar inom samhällsplaneringen i de tre kommunerna. Många nya företagsetableringar, nya kommunala verksamhetslokaler samt utveckling av centrum- och boendemiljöer ger både utmaningar och intressanta arbetsuppgifter inom plan- och byggområdet.

 

V-Dala miljö- och byggförvaltning söker, med placering vid det gemensamma kontoret i Avesta, en byggnadsinspektör.

 

 

Arbetsuppgifter

Hos oss får du möjlighet att på ett serviceinriktat, rättssäkert och skyndsamt sätt ansvara för ärenden genom hela prövningsprocessen när det gäller bygglov, anmälningar och tillsynsverksamhet enligt PBL. Du kommer att få handlägga ärenden från början till slut, det vill säga granska och bevilja bygglov, hålla tekniskt samråd, göra arbetsplatsbesök, hålla slutsamråd, samt utfärda start- och slutbesked. Även tillsyn, förhandsbesked och strandskyddsdispenser kan bli en del av dina arbetsuppgifter. Att lämna råd och upplysningar i byggfrågor är en viktig uppgift vilket innebär att du arbetar utåtriktat och har mycket kontakt med byggherrar. Arbetet bedrivs självständigt med stort eget ansvar och i samverkan med dina kollegor. Du fattar beslut enligt delegation.

Beroende av kompetens och intresse kan andra ansvarsområden vara aktuella.

 

Byggenheten är ett engagerat team som diskuterar och delar kunskap och erfarenheter med varandra för en hög kvalitet med rättssäkerhet och enhetlig tillämpning av PBL. Vi arbetar med ständiga förbättringar vilket innebär att du tillsammans med kollegor utvecklar och förbättra rutiner och processer som rör arbetet, både internt och mot våra medborgare.

 

För att hålla en hög kvalitet i arbetet är omvärldsbevakning, kompetensutveckling och deltagande i projekt självklara delar.

 

 

Kvalifikationer

Kvalifikationer - Krav

Vi söker dig som är utbildad civilingenjör bygg, byggnadsingenjör, arkitekt, byggnadsantikvarie eller jurist från universitet eller högskola, alternativt annan utbildningsbakgrund inom husbyggnadsteknik, samhällsbyggnad eller erfarenhet från byggbranschen som av arbetsgivaren bedöms vara likvärdig för arbetet.

 

Du har goda kunskaper i främst PBL, PBF, BBR och MB, och har en god förmåga till att sätta dig in i de olika regelverk vi har att följa. Du förväntas ha viss koll på vägledande domar. Det är även meriterande om du har erfarenhet av bygglovsprövning, kommunala beslutsprocesser och/eller myndighetsutövning i allmänhet.

 

Kravet på korrekt formulerade beslut och tydliga motiveringar gör att du måste kunna uttrycka dig väl på svenska i både tal och i skrift.

 

Du har en god datorvana och goda kunskaper i Officepaketet, och det är meriterande om du har erfarenhet av ärendehanteringssystemet ByggR.

 

B-körkort för manuell växellåda är ett krav för tjänsten.

 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper som samarbetsförmåga, engagemang och förmåga att skapa förtroende genom sakligt bemötande. I rollen är det viktigt att du har god förståelse för hur andra tar till sig kunskap och kan anpassa ditt sätt att tydligt förmedla information externt och internt. Då arbetet innebär mycket kontakt med bygglovsökande och andra intressenter är det av stor vikt att du är lyhörd för andras idéer, tydlig, pedagogisk och lösningsfokuserad.

 

Du är en servicemedveten person som sätter kunden i fokus genom ett professionellt bemötande och god kommunikation. Du ska ha lätt för att samarbeta med både arbetskamrater och kunder.

 

Du är duktig på att självständigt organisera och prioritera i ditt arbete.

Ingen erfarenhet krävs

 

 

Anställningens omfattning

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträde enligt överenskommelse

Referensnummer: C34245/2020

 

Ersättning

Löneform: Månadslön

 

Anställning

Arbetstid:  Dagtid

 

 

Övrigt

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

 

Varmt välkommen med din ansökan!

 

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

 

Vill du veta var vi finns? Se arbetsplatsen på karta  här.

 

 

Sista ansökningsdag

2020-01-26

 

Arbetsplats

Avesta kommun

 

Kommun

Avesta

 

Yrkeskategori

Byggnadsinspektör

 

Anställningsform

Tillsvidareanställning

 

Omfattning

Heltid

 

Antal tjänster

1

 

Kontakt

Stina Björnholm

Plan- och byggchef

0226-64 55 98

stina.bjornholm@avesta.se

 

Facklig företrädare

Peter Granqvist, SACO

Planingenjör

0226-64 51 69

peter.granqvist@avesta.se

 

Facklig företrädare

Leif Markfjärd, Vision

Miljöinspektör

0226-64 51 93

leif.markfjard@avesta.se

 

 

Ansök nu 

 

 

Sista ansökningsdag : 26 januari . Arbetsort : Avesta . Publicerat : 13 januari

Kategorier : Bygg & Anläggning Offentliga jobb Teknik & Ingenjör


Senaste jobben från Avesta kommun

Alla jobb hos Avesta kommun

Liknande jobb Byggnadsinspektör