Jurek

Verksjurister med inriktning digitalisering till Rättsavdelningen

Försäkringskassan förstärker det rättsliga arbetet, vilket betyder att Rättsavdelning är i en expansiv fas. Nu söker vi verksjurister med stort intresse för dataskydd och digitalisering. Vi riktar oss till dig som har några års praktisk erfarenhet av att arbeta med digitaliseringsfrågor. Försäkringskassan utvecklar, driftsätter och förvaltar myndighetens egna IT-system. Myndigheten driftsätter även IT-lösningar för andra statliga myndigheter och deltar i samverkan kring förvaltningsgemensamma digitala system. För att utöka Rättsavdelningens förmåga att bistå myndigheten i olika rättsfrågor och ta ett kliv framåt i myndighetsgemensamma samarbeten är du en viktig pusselbit. Hos oss kan du vara med och bidra till rättsutvecklingen inom digitaliseringsområdet.

 

Ansvar och arbetsuppgifter

Som Verksjurist arbetar du med styrning och stöd inom digitaliseringsrätt samt förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess och övrig myndighetsjuridik. Du ger även stöd till övriga delar av myndigheten i arbetet med styrande dokument och deltar i arbetet med att ta fram interna styrdokument, till exempel rättsliga ställningstaganden i dataskyddsfrågor. Du deltar i arbetet med remissyttranden och framtagandet av författningsförslag inom ansvarsområdena. I arbetet ingår att hålla i utbildningar och att i stor utsträckning delta som juridisk expert i olika projekt och arbetsgrupper. Ditt fokus som digitaliseringsjurist kommer vara att bistå med rättslig expertkompetens i myndighetens utvecklingsarbete inom digitalisering. Du ska med utgångspunkt i djupa kunskaper om regelverken som styr digitaliseringsarbetet kunna representera Försäkringskassan i myndighetsövergripande samarbeten på digitaliseringsområdet.

 

Du kommer jobba i ett team där nyfikenhet, prestigelöshet och omtanke om kollegorna är en självklarhet. I nära samarbete med bl.a. myndighetens IT-avdelning kommer du att vara med och lösa både befintliga och framtida utmaningar. Som Verksjurist hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

 

Vi söker dig som

• har juristexamen

• har erfarenhet av att arbeta med digitaliseringsfrågor, gärna på myndighet eller annan relevant uppdragsgivare, till exempel advokatbyrå

• har mycket goda kunskaper i förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess

• har mycket goda kunskaper i digitaliseringsrätt och dataskydd

• har förmåga att arbeta självständigt och ta ansvar för resultat med hög kvalitet

• är handlingskraftig

• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt

• kan förstå och analysera komplexa frågor

• kommunicerar klart, tydligt och strukturerat

• uppskattar och har mycket god förmåga att samarbeta med andra

 

Det är meriterande om du

• är notariemeriterad eller har annan motsvarande domstolserfarenhet

• har erfarenhet av samarbete med medarbetare inom olika områden

• har en god pedagogisk förmåga och kan förklara och förenkla komplicerade juridiska termer

 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Placering på någon av följande orter: Göteborg, Malmö, Stockholm och Sundsvall. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Urval sker löpande.

I denna rekryteringsprocess samarbetar Försäkringskassan med Jurek Rekrytering & Bemanning. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Helena Woodcock på telefonnummer 0733-10 95 85 alternativt helena.woodcock@jurek.se.

 

Område

Stockholm

Anställning

Tillsvidare

Omfattning

Heltid

 

 

Ansök nu 

 

 

Ansök snarast . Arbetsort : Hela landet . Publicerat : 14 december

Kategorier : Juridik


Senaste jobben från Jurek

Alla jobb hos Jurek

Liknande jobb Verksjurister med inriktning digitalisering till Rättsavdelningen