Jurek

BI-utvecklare till Kristianstads Kommun

Brinner du för visualisering, front end-utveckling och att stötta verksamheten i att fatta rätt beslut? I en roll där du har mycket kontakt med verksamheten för att kunna omvandla deras önskemål till krav samt skapa underlag för beslutsfattande?

 

Vi söker nu en engagerad och utvecklingsinriktad BI-utvecklare som tillsammans med en kollega har det övergripande ansvaret för beslutsstöd, inklusive systemförvaltning! Det är en strategiskt viktig roll för Kristianstads kommun och ett steg i att förflyttas mot en mer datadriven organisation.

 

 

Arbetsbeskrivning

Du och din kollega arbetar tillsammans med att utveckla och systemförvalta beslutsstödet samt säkerställer kopplingen mellan kommunens ledning och styrning på helhet. Arbetet sker i befintliga strukturer, i utredningsform samt i projektform där du förväntas både delta samt leda. I denna roll kommer du ha stor frihet i hur arbetet struktureras och utförs och du förväntas ta egna initiativ till förbättringar. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer bland annat innefatta:

 

- Se till att beslutsstödet levererar relevant information på ett tydligt sätt

- Rapportbyggande, visualiseringar och viss data-preparation

- Utveckla system, databaser och andra tekniska lösningar tillsammans med kommunens IT-avdelning

- Andra förekommande uppgifter är framtagande och underhåll av viss statistik samt befolkningsprognos.

 

Arbetet sker i Business Objects. Dina närmsta kollegor blir två controllers vilka har ett huvudansvar för utveckling av ekonomi och verksamhetsstyrning i hela kommunen och koncernen. Tillsammans har ni ett nära samarbete för att arbeta med målbild, utveckling och framtagande av rapporter. Arbetet med beslutsstöd ska leda mot samma mål som övriga utvecklingsinsatser inom ekonomi- och verksamhetsstyrning.

 

Den formella titeln kommer att vara controller beslutsstöd

 

 

Vem är du?

Vi ser att du som söker har en relevant universitets- eller högskoleexamen samt erfarenhet av arbete med något av följande; BI-utveckling, verksamhetsutveckling, nyckeltal, projektledning, statistik eller ekonomi. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av övergripande arbete i en kommun och/eller erfarenhet av arbete i offentlig sektor. Du har en förmåga att förstå och omvandla verksamhetens önskemål till krav och designa tekniska lösningar för att tillgodose dessa.

 

För att lyckas med uppdraget krävs det att du är driven, utvecklingsinriktad och pedagogisk - att driva förändringar och förankra dem kräver dessa egenskaper. Du behöver vara modig och nytänkande för att hitta nya vägar i framtiden och du tar ansvar för helhetslösningarna. Du har ett stort intresse för verksamhetsutveckling och är analytisk med förmåga att se komplexa samband, vilket alla är egenskaper som krävs för att arbeta med Kristianstads framtida beslutsstöd. Du behöver vara bra på utvärdering och utveckling - du är med och tar fram rapporter och ska samtidigt komma med input och kritiskt granska behov och önskemål ur ett helhetsperspektiv. Du har ett tekniskt intresse och förståelse för hur teknik och verksamhetsutveckling kombineras för goda resultat.

 

Du ska ha god förmåga att uttrycka dig både i tal och skrift i det svenska språket.

 

 

Du erbjuds

Vi erbjuder dig ett arbete i en positiv och trivsam arbetsmiljö med kompetenta medarbetare där du tillsammans med kollegor både på kommunledningskontoret och de andra förvaltningarna utvecklar kommunens processer

 

 

Om verksamheten

Ekonomi- och upphandlingsavdelningen är en avdelning som samordnar, stödjer och utvecklar arbetet med målstyrning, ekonomi och upphandlingar i Kristianstads kommun på en övergripande nivå. Vi arbetar även med att följa upp och utveckla ekonomiska processer och tar fram relevanta beslutsunderlag samt har ett övergripande ansvar för beslutsstöd. Avdelningen består av 27 medarbetare där tjänsten är placerad direkt under ekonomidirektören. Avdelningen tillhör kommunledningskontoret som är en övergripande förvaltning och ska utifrån en helhetssyn leda, samordna, följa upp och utveckla kommunens verksamhet utifrån de ramar och direktiv som kommunstyrelsen ger.

 

 

Din ansökan

I denna rekrytering samarbetar Kristianstads Kommun med Jurek Rekrytering & Bemanning. För frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Maria Holmberg på 0761 – 83 55 24 alternativt på maria.holmberg@jurek.se

 

Urvalsprocessen sker löpande och du är välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. Observera att vi inte tar emot ansökningar via mail pga. GDPR.

 

Facklig kontaktperson

Alexandra Wideheim AKAVIA/DIK 044-132908, Marie Thiman, VISION 044-135168

 

Område: Kristianstad

Anställning: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

 

 

Ansök nu 

 

 

Ansök snarast . Arbetsort : Kristianstad . Publicerat : 13 november

Kategorier : Affärsutveckling & Verksamhetsutveckling Ekonomi & Finans Projektledning


Senaste jobben från Jurek

Alla jobb hos Jurek

Liknande jobb BI-utvecklare till Kristianstads Kommun