Östersunds kommun

Budget- och skuldrådgivare/Dödsboanmälare

1 tjänst, tillsvidare 100 %, tillträde snarast enligt överenskommelse   

 

Enhet försörjning är den enhet inom social och arbetsmarknads förvaltningen som handlägger ekonomiskt bistånd/försörjningsstöd, boendefrågor, integrationsfrågor/mottagande av nyanlända samt budget och skuldrådgivning/dödsbohandläggning. 

 

Arbetsuppgifter

Som budget-och skuldrådgivare stöttar och hjälper du människor med att kartlägga deras vardagsekonomi. Du hjälper den rådsökande att skapa balans i ekonomin samt hitta långsiktiga och hållbara lösningar till en väg ut ur skuldsättningen.  

Du ger råd och stöd inför en ansökan om skuldsanering och under en pågående skuldsanering.  Du kommer att möta människor som befinner sig i ekonomisk kris, som ofta mår psykiskt dåligt på grund av ekonomisk stress. Detta kräver lyhördhet och empati i kombination med saklighet och tydlighet.  

I rollen som budget-och skuldrådgivare får du en stor variation i dina arbetsuppgifter där du får en dynamisk och givande arbetsmiljö. Som rådgivare har du framförallt fysiska möten med våra rådsökande, men även kontakt digitalt, via telefon och mejl. På ett coachande och vägledande sätt bidrar du till att skapa möjlighet för ekonomisk stabilitet och en positiv framtid för dem vi hjälper. 

För att kunna nå fler medborgare och arbeta förebyggande ingår till viss del föreläsningar för olika grupper, viss kontakt med media samt drop-in i arbetet. 

Som dödsbohandläggare ingår bland annat att möta anhöriga i samband med dödsfall. En dödsboanmälan är en förenklad bouppteckning vilket kan upprättas när det saknas tillgångar i dödsboet.  

Handläggning av dödsboförvaltning sker när Social och arbetsmarknadsnämnden övertar ansvar för dödsboet vilket främst blir aktuellt då anhöriga saknas.  

Du ingår i en arbetsgrupp om fyra personer.

 

Vanliga arbetsuppgifter 

  • Utreda, bedöma och fatta beslut i ärenden 
  • Dokumentation av ärenden 
  • Stödja och hjälpa människor i kritiska och utmanande situationer 
  • Akuta bedömningar av inkomna ärenden 
  • Samtal av rådgivande karaktär 
  • Samverka med andra myndigheter och samarbetspartners 
  • Hembesök i samband med dödsboanmälan & dödsboförvaltning 

 

Din kompetens 

Krav  

  • Du har socionomutbildning eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig   
  • Du har god datorvana 
  • Du har goda kunskaper i svenska, både i tal och skriftsamt goda kunskaper i engelska.  
  • Du har körkort  

 

Meriterande 

  • Dokumenterad erfarenhet av budgetrådgivning.    
  • Erfarenhet inom socialtjänstområdet samt erfarenhet av myndighetsutövning. 
  • Det är meriterande om du har kunskaper i verksamhetssystemet Viva 
  • God kännedom om lagstiftning 
  • Du är van att arbeta utåtriktat och möta individer, både enskilt och i grupp.  

 

Vi söker dig 

Vi tror att din förmåga att samarbeta och skapa goda relationer är en av dina styrkor. För att vara skicklig på det ser vi att du dels är en duktig och aktiv lyssnare som är bra på att skapa en öppen och tillitsfull kommunikation med andra dels är trygg i dig själv och lyhörd för andras behov och åsikter. I stressiga och utmanande situationer är du den som bevarar lugnet och fokuserar på det som är viktigt. Det gör att du har förmåga att fatta väl genomtänkta beslut och agera på ett effektivt sätt.

Som handläggare är du van att följa lagar och riktlinjer, men samtidigt är du kreativ och inte rädd för att tänka utanför boxen vilket gör att du ofta bidrar med nya perspektiv och lösningar. Slutligen är det viktigt att organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt för att säkerställa att du har tid och energi för att även ta hand om dig själv och skapa balans mellan arbetsliv och privatliv. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.  

Vi inleder rekryteringsprocessen relativt omgående efter att annonsen publicerats och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden. 

 

Så går rekryteringen till

Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.

Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

 

Vad erbjuder vi?

Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida: https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html

 

Om Social- och arbetsmarknadsförvaltningen

Att jobba med hjärtat är att vara med och skapa förutsättningar för att alla i Östersund ska kunna leva ett enklare, rikare och tryggare liv. Hos oss kan det innebära att du jobbar med invånare i alla åldrar inom såväl öppenvård, arbetsmarknad och socialtjänst. Det är viktigt. På riktigt.

 

Upplysningar

Kajsa Sundell

Enhetschef

063- 14 41 93

Anette Furberg

Enhetschef

063- 14 43 60

Cecilia Lund

Facklig företrädare Akademikerförbundet SSR

063-14 31 13

 

Sista ansökningsdag

2025-06-12

 

 

Ansök nu

 

Sista ansökningsdag : 12 juni . Arbetsort : Östersund . Publicerat : För 4 timmar sedan

Kategorier : Offentliga jobb Samhälls- & Beteendevetenskap


Senaste jobben från Östersunds kommun

Alla jobb hos Östersunds kommun

Liknande jobb Budget- och skuldrådgivare/Dödsboanmälare