Östersunds kommun

Lits skolområde söker två nya specialpedagoger

Vi söker nu två Specialpedagoger/Speciallärare/Beteendevetare eller utbildning med annan specialpedagogisk kompetens till skolområde Lit

 

Tillsvidareanställning med tillträde 2019-01-07 eller enligt överenskommelse.

 

Skolområde Lit har verksamhet i Bringåsen, Häggenås och i centrala Lit som präglas av positivt klimat och god elevsyn. Bringåsens skola och Häggenås skola är F-6 skolor. Bringåsen har idag 64 elever och Häggenås har 102 elever. Treälvsskolan i Lit är en  F-9 skola med ca 367 elever.

 

Vi har nära till friluftsliv och natur. Vid Treälvsskolan finns idrottshall, simhall och skridskobana. Skolan driver även eget café tillsammans med eleverna.

Skolområdet drivs av 3 rektorer och skolan fortsätter att växa.

 

Prioriterade utvecklingsområden för 2018/2019

 

Inför skolåret 2018/2019 satsar skolområdet stort på främja och förebygga med syfte att öka trygghet och studiero samt öka antalet elever som uppnår målen. Ett nytt sätt att arbeta med specialpedagogiskt team tillsammans med skolans elevhälsoteam är under uppbyggnad och du kommer ingå i ett team med speciallärare och specialpedagog.

 

Digitalisering ligger i fronten för Treälvsskolan där digitala plattformar för publicering av elevers arbete ska göras, skolan ska vara viktigt på riktig. Treälvsskolan har också en utvecklingsgrupp bestående av förstelärare och specialpedagog som tillsammans med rektor digitalt utvecklar skolans struktur och organisation och det systematiska kvalitetsarbetet.

Utvecklingsgruppen kommer ha ett huvudansvar att driva fortbildning i Mindset för att öka uthållighet och arbetsinsats hos eleverna. Under föregående läsår har skolans pedagoger ingått i både läs- och mattelyft och det arbetet fortsätter under kommande läsår utifrån kollegialt lärande men i ett annat upplägg med fokus just på Mindset och kooperativt lärande. BFL och lågaffektivt lärande är också det något som ska genomsyra verksamheten.

 

Utvecklingsområden för Häggenås och Bringåsen kommer att vara ett språkutvecklande lärande kopplat till formativ bedömning i alla ämnen samt digitalisering med avseende på formativa lärprocesser och med koppling till det systematiska kvalitetsarbetet.

 

Arbetsuppgifter:

Ditt arbete i området består i hög utsträckning av att vara med och utveckla goda lärmiljöer på organisations-, grupp- och individnivå. Det sker i första hand genom handledning och konsultation till arbetslag och enskilda pedagoger men också att observera och initiera didaktiska och metodiska förändringsprocesser direkt i undervisningen där behov uppstår. Fokus ligger på skolans utvecklingsarbete att höja elevers måluppfyllelse genom att ständigt utveckla undervisningen så att den möter alla elevers olika behov.

Du förväntas också vara behjälplig vid pedagogiska kartläggningar, vid utarbetandet av extra anpassningar och vid upprättandet av åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd. Också att bistå pedagoger och rektor i ansökningar av tilläggsbelopp utifrån elever i behov av särskilda insatser. Du har ett huvudansvar för att säkerställa att dokumentation sker rättssäkert och följs upp, att dokumentera vid exempelvis elevvårdskonferenser och att dessa förvaras enligt skolans rutiner och skyldighet.

Du förväntas också driva arbete för att främja och förebygga diskriminering och kränkning och för att verka för att skolornas likabehandlingsarbete ständigt är aktivt och revideras vid behov.

Ditt arbete innebär även att du är med och leder uppföljning, utvärdering och pedagogisk utveckling i nära samarbete med rektorer, andra specialpedagoger och områdets elevhälsoteam. Du arbetar i ett team med andra specialpedagoger och speciallärare.

 

 

 

 

Kvalifikationer

Specialpedagogexamen/Speciallärarexamen/Beteendevetarexamen eller annan specialpedagogisk kompetens arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

Du är förtrogen med skolans styrdokument och kan omsätta dessa i det dagliga arbetet. Du har ett genuint intresse för elevers utveckling och lärande, ser möjligheter, är flexibel, är självgående och initierar utvecklingsinsatser och vågar prova nya arbetssätt. Du är aktiv i att skapa kontakter och goda relationer med såväl kollegor, elever och vårdnadshavare och har god förmåga att samarbeta. Du är noggrann och har förmåga att strukturera och planera dina åtaganden och säkerställa att dokumentation sker enligt skolans rutiner.

Särskild komptens inom läs- och skrivutveckling exempelvis Bravkod och läs- och skrivutredning som till exempel kunskap inom användandet av Logos är meriterande.

Vid pendling till Lits skolområde kan du som tillsvidareanställd pedagog få glesbygdstillägg.

Körkortsbehörighet B samt tillgång till egen bil krävs.

 

Kontaktperson:

Mia Gidlund, rektor Treälven 7-9 tfn: 073-275 10 35

Erika Dahlqvist, rektor Treälven F-6 tfn: 072-238 45 94

Nina W Brandt, rektor Häggenås/Bringåsen F-6 tfn: 072-221 81 43

Fackliga representanter nås via kundcenter 063-143000

 

Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.

 

Sista ansökningsdag:

2018-10-28

 Ansök nu

Sista ansökningsdag : 28 oktober . Arbetsort : Östersund

Kategorier : Offentliga jobb Pedagogik Speciallärare och specialpedagoger


Senaste jobben från Östersunds kommun

Alla jobb hos Östersunds kommun

Liknande jobb Lits skolområde söker två nya specialpedagoger